Menjana Budaya Ilmu Di Kalangan Mahasiswa
Oleh : Nur Majdah Binti Muhamad Ramly
Matlamat untuk membangunkan modal insan sudah pasti tidak akan tercapai
sekiranya pembelajaran di KIAS disalahtafsirkan ataupun hanya dianggap sebagai
satu loncatan sahaja yang bertujuan untuk mendapat pekerjaan semata-mata. KIAS
perlu menyedari bahawa kemajuan ilmu yang sebenar tersurat menerusi kualiti
jiwa, minda, aspirasi, cara hidup dan kemahiran yang dibangunkan dalam diri
setiap ahli dalam komuniti akademik, termasuklah graduan. Keagungan sesebuah
empayar atau bangsa banyak bergantung pada pencapaiannya di dalam penjanaan
modal insan. Pencapaian ini akhirnya menjadi sumbangan tamadun mahasiswa kepada
peradaban dunia yang kekal mempengaruhi perjalanan dunia sejak dulu hingga kini.
Menurut kamus dewan, menjana didefinisikan sebagai menghasilkan,
mengadakan, melahirkan atau mengeluarkan. Budaya pula didefinisikan sebagai
tamadun atau peradaban. Ilmu pula didefinisikan sebagai pengetahuan, kepandaian
dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Budaya ilmu
didefinisikan sebagai tamadun ilmu. Budaya merujuk kepada seluruh objek
material dan idea-idea kompleks yang digunakan oleh individu di dalam suatu
masyarakat untuk menjalankan kehidupan kolektif mereka. Budaya pula terdiri
daripada enam unsur iaitu pengetahuan yang terdiri daripada sistem idea yang
abstrak, kepercayaan yang terdiri daripada sistem keyakinan yang abstrak,
teknologi yang merupakan hasil penggunaan pengetahuan dan kepercayaan dalam
kehidupan empiris, bahasa yang terdiri daripada himpunan simbol tertentu yang
digunakan untuk berkomunikasi.
Konsep ilmu pula mengikut perspektif barat adalah bersifat unilateral, yang
mana terbatas kepada ilmu yang berasaskan kepada alam nyata dan menekankan
kepada aspek keduniaan sahaja. Contohnya, ilmu adalah satu rangkaian rangsangan
dan gerak balas, manakala mengikut perspektif Islam, ilmu tidak terbatas kepada
perkara-perkara zahir di dunia tetapi melibatkan juga perkara yang ghaib. Kamus
Dewan mendefinisikan paradigma sebagai lingkungan atau batasan pemikiran
seseorang atau sesebuah organisasi pada sesuatu masa yang dipengaruhi oleh
pengalaman, pengetahuan, kemahiran dan kesedaran yang ada. Manakala anjakan
paradigma merujuk kepada peralihan paradigma daripada satu lingkungan atau
batasan kepada sesuatu yang baru dan biasanya sesuatu yang lebih baik. Dalam
erti kata lain, paradigma ialah cara kita melihat dunia dari segi persepsi,
pemahaman dan tafsiran.
Di dalam konteks pembelajaran di KIAS sebagai contoh, pelajar-pelajar perlu
diterapkan dengan paradigma yang betul
dan tepat. Proses pelaziman yang berlaku dalam kehidupan kita memberi impak dan
pengaruh yang kuat dalam membentuk paradigma seseorang. Jika paradigma
seumpamanya ini terus kekal dan tiada usaha untuk membentuk paradigma yang baru
dibuat, mereka akan terus hanyut kepada pekerjaan meskipun mereka mendapat
pekerjaan.
Berdasarkan pendapat ilmuwan, Pensyarah Kolej Islam Antarabangsa Sultan
Ismail Petra mengatakan budaya ilmu bermaksud mewujudkan satu keadaan yang
setiap lapisan masyarakat melibatkan diri, baik secara langsung mahupun tidak
langsung, dalam kegiatan keilmuwan dalam setiap kesempatan.
Budaya ilmu juga merujuk kepada mewujudkan satu keadaan yang segala
tindakan manusia baik di tahap individu apatah lagi di peringkat masyarakat,
diputuskan dan dilaksanakan berdasarkan ilmu pengetahuan sama ada melalui
pengkajian mahupun mesyuarat. Dalam budaya ini ilmu dianggap sebagai satu
keutamaan tertinggi dalam sistem nilai peribadi dan masyarakat di setiap
peringkat.
Tahap pembacaan yang luas dan menyeluruh adalah kayu ukur atau indikator
betapa budaya ilmu telah berjaya dilaksanakan atau masih di dalam proses
pelaksanaan dalam kalangan mahasiswa. Tahap penguasaan ilmu yang tinggi juga
satu batu loncatan ke arah kesedaran keilmuan dan tradisi idealisme yang menuju
ke arah yang lebih tinggi.
Seorang yang bergelar mahasiswa perlulah bersifat lebih aktif dan progresif
dalam aspek pembudayaan ilmu ini keseluruhannya. Manakan tidak, menyandang
gelaran ini membawa seakan sebuah kebanggaan buat diri seorang mahasiswa itu
sendiri. Mahasiswa adalah gabungan dua kata iaitu maha dan siswa. Maka
seterusnya menjadi sebahagian daripada masyarakat dan bakal berputar lagi
kitaran ini pada generasi seterusnya. Mahasiswa KIAS menjadi anggota masyarakat
yang berada pada kelas elit kerana kelebihan yang ada pada mereka dan sekali
gus mempunyai identiti yang bertanggungjawab intelektual, sosial dan moral.
Dengan adanya ilmu, seseorang itu boleh mencipta inovasi baru dalam
pelbagai bidang kehidupan mahasiswa hari ini. Ciptaan baharu yang berupa
inovasi itu akan memberikan kemudahan kepada kehidupan seharian mahasiswa.
Sebagai buktinya, banyak inovasi baharu yang dicipta pada masa ini, contohnya
telefon bimbit, komputer riba dan pelbagai alat yang canggih selain daripada
belajar di dalam kelas. Hal ini sudah tentu memerlukan ilmu dan kemahiran yang
tinggi dalam teknologi. Jadi, pada masa yang akan datang sudah pasti budaya
yang mementingkan ilmu dalam pelbagai bidang akan menguasai budaya mahasiswa
yang belajar di KIAS.
Ilmu yang dimiliki juga membolehkan kita menguasai dalam bidang perniagaan
yang semakin kompleks dan bercorak global. Perkara ini demikian kerana, dalam
era globalisasi, ekonomi merupakan trend baru dalam perniagaan sebab itulah
mahasiswa yang mempunyai banyak ilmu dapat memajukan dalam semua pelbagai
selain perniagaan. Oleh itu, jika
seseorang mahasiswa tidak dapat mengikut arus sudah pasti tidak kita tidak akan
ketinggalan zaman iaitu, seperti katak di bawah tempurung dan pastinya akan
gagal untuk memajukan diri dalam sesuatu perkara selain daripada perniagaan.
Pentingnya ilmu di dalam kehidupan kerana ia suatu hakikat yang tidak dapat
dinafikan, lebih-lebih lagi dalam usaha untuk menjadikan mahasiswa KIAS yang
berilmu dan berinformasi. Bagi orang Islam terutamanya mahasiswa KIAS yang
bakal mengisi kepimpinan negara masa depan, jenis ilmu yang wajar dipelajari
adalah yang mampu membentuk satu pandangan hidup yang sempurna, progresif dan
dinamik. Setiap cabang ilmu perlulah diisi dengan semangat dan roh keagamaan,
akhlak atau nilai murni dan moral supaya terasa kesannya di dalam jiwa.
Di dalam konteks budaya ilmu yang bertunjangkan Islam di KIAS, penuntutan
ilmu tidak disempitkan dengan hanya penumpuan kepada satu cabang ilmu semata,
tetapi mahasiswa KIAS digalakkan dengan kebebasan untuk menuntut ilmu tanpa
sempadan dan akhirnya boleh menyumbang kepada kejayaan. Dalam realiti semasa,
mahasiswa KIAS harus digesa untuk meningkatkan kualiti, terutamanya daripada
aspek membudayakan ilmu agar martabat dan warisan keilmuan mahasiswa KIAS itu
sendiri tidak luput di telan zaman.
Jika seseorang itu menguasai ilmu sudah pastilah dia akan dapat memajukan
diri dan dapat menaikkan nama KIAS dengan ilmu yang luas dan berguna. Hal ini
demikian kerana dalam negara kita memerlukan mahasiswa yang berilmu untuk
dijadikan pemimpin yang berilmu pengetahuan tinggi selaras dengan era
globalisasi pada masa ini. Seseorang mahasiswa yang berilmu akan membawa
perubahan yang positif untuk kemajuan di IPT lain serta rakyat dan negara
dengan ilmu berguna yang dipelajari. Jika mahasiswa tidak dapat menguasai ilmu,
sudah pastilah KIAS kita akan tertinggal di belakang IPT maju yang lain. Jadi,
seperti kata pepatah, “Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih”, para
mahasiswa juga perlu menguasai pelbagai ilmu selain ilmu agama yang dipelajari
di KIAS terutamanya ilmu teknologi maklumat dan komunikasi.
KIAS ini dapat menguasai ilmu, sudah
pasti hal ini akan melahirkan mahasiswa yang proaktif. Perkara ini demikian
kerana, mahasiswa yang berilmu sentiasa berfikir secara positif dan optimis
tentang sesuatu masalah dan tidak berfikir secara pesimis dan muda pula
berputus asa. Sebagai contohnya, seseorang mahasiswa yang berfikir secara
positif sudah tentu akan menjadikan masalah itu sebagai cabaran dan bukannya
halangan untuk mencapai objektifnya. Oleh itu, kita hendaklah mengamalkan
budaya yang sentiasa dahaga akan ilmu dan menjadikan budaya pembelajaran sepanjang
hayat atau dipanggil dalam bahasa Inggeris seperti “life long learning” adalah
sebagai amalan penting dalam kehidupan seseorang mahasiswa.
Oleh hal yang demikian, ungkapan orang yang menguasai ilmu perlulah diberikan perhatian oleh semua
mahasiswa. Dengan semua ungkapan itu, janganlah kita suka membuang masa kerana
masa itu emas dan masa tidak akan menunggu kita. Sekiranya kita lalai dan tidak
menggunakan masa dengan bijaksana, sudah tentu kita akan termasuk dalam
golongan yang berada dalam kerugian.
Lantaran itu, dengan menguasai ilmu dalam pelbagai bahasa seseorang lebih
mudah untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Hal ini demikian kerana pelbagai ilmu
pengetahuan yang ditulis dalam pelbagai bahasa, khususnya bahasa Inggeris dan
bahasa Arab yang menjadi bahasa utama. Dengan memperoleh pelbagai ilmu
pengetahuan seseorang itu akan lebih dihormati, dipandang tinggi serta tidak
dianggap bagai katak di bawah tempurung. Sebagai contoh, untuk meningkatkan lagi
pengetahuan dalam bidang agama Islam seseorang mahasiswa wajib mengusai bahasa
Arab kerana ia merupakan bahasa kitab suci Al-Quran dan ilmu lain lebih mudah
untuk membuat rujukan sama ada melalui buku-buku atau Internet. Kemahiran
menguasai bahasa Inggeris misalnya, sering kali menjadi halangan kepada
mahasiswa Bumiputera di IPT yang lain untuk menghasilkan kajian serta bahan
ilmiah yang berkualiti. Tegasnya, memiliki kemahiran bahasa Inggeris amat perlu
sejajar dengan usaha pihak atasan amat perlu sejajar dengan usaha membangunkan
modal insan mahasiswa di KIAS ini.
Sehubungan itu, mahasiswa serta pihak KIAS harus menyediakan satu suasana
yang membudayakan ilmu di kampus dengan menggalakkan pembacaan dalam kalangan
pelajar serta menghargai kepentingan membaca demi menajamkan lagi kemahiran
kognitif mahasiswa KIAS dalam memberikan idea dan membuat keputusan yang
konkrit dalam kehidupan seharian dan kepimpinan pada masa yang akan
datang.Justeru, tepuk dada tanya selera, adakah kita ingin menjadi mahasiswa yang
hanya memahami bahasa ibunda atau mampu menguasai bahasa yang pastinya
memberikan kelebihan kepada kita kelak nanti.
No comments:
Post a Comment